Når letbanetid bliver til arbejdstid

Ved Hessel i Norddjurs Kommune ligger et voksende erhvervsområde. Herfra og til pendler ansatte hver dag fra deres bopæl i det øvrige Østjylland til deres arbejdsplads i Norddjurs. I sommerferien åbnede et nyt letbanestop til stor glæde for ansatte hos de norddjurske virksomheder.

Letbanen åbnede letbanestoppet ved Hessel i Grenaa for passagerdrift i juli 2019. Efterfølgende har de mange erhvervsdrivende i området kunnet benytte sig af den miljøvenlige pendlermulighed til og fra arbejde. Letbanen har siden april 2019 forbundet Norddjurs, Syddjurs, Aarhus og Odder Kommuner, og i sommerferien blev stoppet ved erhvervsområdet Hessel i Grenaa også integreret i køreplanen.

Christian Bay Alexandersen er ansat hos Terma i Grenaa, hvor han arbejder som manager indenfor Quality Assurance Programs, der beskæftiger sig med kvalitetssikring indenfor produktion. Christian har netop bestilt et rejsekort for at kunne benytte den miljøvenlige transportmulighed fra Torsøvej i Risskov, hvor han bor, til sit arbejde hos Terma i Grenaa. Letbanestoppet ved Hessel ligger kun 10 minutters gang fra Christians arbejdsplads, og derfor er det et attraktivt letbanestop for ham, fortæller han.

Længere transporttid, men tidligere hjemme

”Stoppet ved Hessel åbnede, mens jeg stadig var på ferie, så jeg har endnu ikke fået prøvet letbanen så mange gange endnu. Men jeg ser frem til at kunne korte noget af min arbejdsdag ved at arbejde i toget på vejen mellem Aarhus og Norddjurs,” udtaler Christian Bay Alexandersen. Han fortæller, at han egentlig nyder den frihed, som bilen giver ham i hverdagen, men at den sparede arbejdstid er af langt større værdi for ham. "Jeg bruger i dag 45 minutter hver vej i bil. Med letbanen bliver det cirka 80 minutter, men til gengæld kan rejsetiden bruges til at få lavet de arbejdsopgaver, som jeg kan klare fra computeren." fortsætter han.

”Hvis det i sidste ende kan betyde, at jeg er hjemme en halv til en hel time tidligere, fordi transporttiden kan udnyttes til arbejdstid, så giver det mig en helt anden frihed at tage letbanen sammenlignet med bilen,” fortsætter Christian.

I letbanen er der strømstik og gratis Wi-Fi, så der er rig mulighed for at arbejde samt oplade computer eller telefon på rejsen. For de ansatte, der eksempelvis arbejder i produktionen hos Terma, er det selvsagt ikke på samme måde muligt at spare rejsetid ved at tage letbanen, da de ikke kan omdanne det til arbejdstid. Men for medarbejdere, der har mulighed for at arbejde foran computeren i det miljøvenlige tog, er det et fordelagtigt pendleralternativ.

Flere ansatte hos Terma i Grenaa har planer om at gå fra bil nummer to til i stedet at bruge letbanen til og fra arbejde, fortæller HR-direktør i Terma Grenaa, Kirsten Nielsen Sørensen.

”Vi har glædet os meget længe til stationens åbning, der nu for alvor kan bruges i forbindelse med tiltrækning af medarbejdere og studerende, særligt fra Aarhus- området. Samtidig ser vi frem til en helt stabil drift, øget hastighed og halvtimesdrift i ydertimerne, der vil gøre et skifte til letbanen endnu mere attraktivt".

Området omkring Hessel er præget af mange forskellige virksomheder og erhvervsdrivende. Derfor er der en hel del andre virksomheder, hvor de ansatte – på samme måde som hos Terma – kan drage nytte af den lette transportmulighed mellem Norddjurs og det øvrige Østjylland.

Næstformand i Erhverv Grenaa, advokat Ole Husum tilføjer: "Letbanestoppet ved Hessel er en stor gevinst for pendlere til Grenaas erhvervsområde mod syd. Jeg håber, at rigtigt mange vil benytte sig heraf, og udnytte den 'frihed' man samtidig får ved at benytte letbanen til andre gøremål. Samtidig vil flere letbanepassagerer medføre færre bilister på vejene, og endelig skabe en mere bæredygtig passagertransport”.

Sofia Braad Hansen, kommunikationsmedarbejder hos Norddjurs Kommune
sobrh@norddjurs.dk