Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Norddjurs Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved at vælge emne og herefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside
Forstør eller formindsk teksten på hjemmesiden.
 
 

Kan man lade bilen stå, når man skal opleve Djursland?

Øko-turisme kan bidrage til mere fleksible transportløsninger til gavn for alle på Djursland.

Sverigesfærgen går begge veje, og det samme gør inspirationen, når områderne på hver side af Kattegat skal udvikle infrastrukturen i en mere bæredygtig retning.

I september var Norddjurs Kommune vært for et møde med 10 udviklere fra syv svenske kommuner. De er sammen om et interregionalt EU-projekt, der skal finde løsninger på, hvordan beboere og gæster kan komme rundt og få gode oplevelser i Østjylland og Vestsverige uden at belaste miljøet.

”Det er interessant at udveksle erfaringer og idéer med vores svenske naboer. Hvis vi sammen kan finde attraktive måder at komme rundt uden egen bil, så vil det jo ikke kun gavne miljøet og vores gæster udefra, men også de fastboende”, siger borgmester i Norddjurs Kommune Jan Petersen.

Forskellige, men ligner hinanden

De to områder har forskellige kompetencer og styrker at byde ind med, men udfordringerne ligner hinanden. De er tyndt befolkede, mange turister er tyskere, og borgerne har en stigende interesse for bæredygtig livsstil og øko-turisme. Men ofte er turiststederne langt væk fra kollektiv trafik. Derfor er det interessant at finde andre transportstrukturer.

Det kan være alt fra delecykler og delebiler til letbane, busser og flexture (offentlig transport på bestilling). Andre temaer kunne være at tilbyde alternative oplevelsespakker med forskellige transport-kombinationer eller at udvikle teknologier som Rejseplanen.dk, der kan gøre det let at vælge den grønneste vej.

Skal vide mere om vaner og behov

Selvom idéerne er mange, er projektet dog endnu ikke klar til at pege på konkrete løsninger. Der mangler nemlig viden om, hvordan man får folk til at lade bilen stå, når de skal på oplevelse. En af de svenske partnere i projektet er Magnus Fredricson, der arbejder med bæredygtig samfundsudvikling for Skaraborgs Kommunalförbund i Sverige.

”Trendanalyser viser, at de fleste gerne vil mindske deres miljøbelastning, og der er en bevægelse i gang om ’staycation’ (at holde ferie hjemme). Vi ved også bl.a. fra indkøbscentre i Schweiz, at incitamentsstrukturer som meget høje parkeringsafgifter kan få folk til at tage bussen. Det er dog ikke populært blandt vores politikere. Derfor er vi nødt til at sætte en analyse i gang for at finde ud af præcis, hvad der skal til, for at gæsterne i vores område vil lade bilen stå, når de skal rundt til besøgsstederne, siger han.

Mødes med flere interessenter

Næste skridt i det interregionale projekt er at samle ikke blot udviklere fra de deltagende kommuner, men også forskere, turisterhverv og repræsentanter fra den kollektive trafik på begge sider af vandet. Det sker i oktober.

Billedtekst: Udviklere fra Vestsverige og Norddjurs mødtes på Grenaa Havn for at drøfte, hvordan de kan skabe en fremtid med flere turister uden at drukne i biler. Foto: Lone Bolther Rubin.

Nyhedsdato: 04.10.2018