Metalstærk virksomhed brænder igennem

Trods store vanskeligheder med at finde de rette, dygtige medarbejdere er det lykkes den lille Grenaa-virksomhed Nymark & Fogh Teknik ApS at holde fast i en løbende vækst.

Samtidig tager de et stort ansvar med at uddanne lærlinge. Derfor får Grenaa-virksomheden nu DI’s Randers-Norddjurs’ Initiativpris 2018.

Ordrebøgerne bugner og der fræses, drejes og saves på livet løs med produktionen af en række af forskellige aluminiumsprodukter hos Nymark & Fogh Teknik i Grenaa. Og det sker til trods for, at virksomheden må kæmpe en hård kamp for at få nok dygtige medarbejdere til at opfylde de enkelte ordrer. Ind imellem må de sige nej til en ordre. Men alligevel er virksomheden i en solid vækst, der over det seneste årti har betydet indtil videre 15 medarbejdere.

- De formår at holde fast i en løbende vækst trods store vanskeligheder med at finde de rette, dygtige medarbejdere i en tid, hvor der generelt er mangel på kvalificeret arbejdskraft. Og de er aktive med at finde nye medarbejdere gennem ganske aktive Facebook- og linkedin-profiler, siger næstformand for DI Randers-Norddjurs Kirsten Nielsen Sørensen. Hun er til daglig Vice President, HR hos Terma i Grenaa.
Samtidig med tager virksomheden sin del af ansvaret for, at der bliver uddannet nye faglærte på området. I produktionen går der to industritekniker-lærlinge og en industrioperatør-lærling.

- Vi ønsker at bidrage til at gøre industritekniker- og industrioperatøruddannelserne mere attraktive, så vi dermed kan være med til at øge graden af kvalificeret arbejdskraft inden for området, siger adm. direktør Søren Nymark fra Nymark & Fogh Teknik.
Han har desuden fået overbevist den lokale Viden Djurs Erhvervsskole om at etablere en industriteknikergrunduddannelse.

- Vores produktionsleder har tidligere undervist på uddannelsen en dag om ugen, ligesom eleverne kom herud på fabrikken og prøvede maskinerne. Det tager selvfølgelig nogle år, inden de er klar, men det er vores forsøg på at være proaktive og bidrage til fødekæden, siger Søren Nymark.

Virksomheden har også stor fokus på automatisering og produktivitet. Virksomheden har blandt andet taget sin første robotcelle i brug og ser, at kunderne efterspørger denne type af automatisering.

Det er med andre ord en virksomhed med succes, der onsdag den 31. oktober får overrakt DI Randers-Norddjurs’ Initiativpris 2018. Prisen bliver uddelt kl. 14 hos Nymark & Fogh Teknik ApS, Energivej 14 i Grenaa. Pressen er velkommen.

Det er en stolt direktør, der glæder sig til at modtage prisen.

- Det er en stor anerkendelse, og vi kan bruge initiativprisen som en status og en bekræftelse på det, vi laver. Det er gået stærkt for vores virksomhed, og det fortsætter, siger Søren Nymark.

Og det er en stolt borgmester fra Norddjurs Kommune, der møder op på dagen til overrækkelsen.

- Vi taler her om en virksomhed, som matcher godt til det produktionsmiljø, vi har her i kommunen. Og det er rigtig flot, at virksomheden trods sin beskedne størrelse også tager ansvar for at få uddannet nye faglærte, siger borgmester Jan Petersen.

Fakta:

Nymark & Fogh Teknik startede produktionen i 2008, hvor ejer Søren Nymark Rasmussen startede som eneste ansat. I dag er både antal ansatte og omsætning mangedoblet. Virksomheden er hundrede procent ejet af Søren Nymark & Gert Fogh.

Fakta om Initiativpris 2018

DI Randers-Norddjurs overrækker hvert år dens initiativpris. Formålet med initiativprisen er at hædre virkelyst, kreativitet og skabertrang hos en mindre virksomhed i medlemskredsen.

Kriterier for prisen er:

• Virksomheden må ikke have over 100 ansatte i det år, hvor prisen uddeles. Hvis virksomheden evt. er i koncernsamarbejde med andre virksomheder, må det samlede antal ansatte maksimalt være 300
  • Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst
  • Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen (bruttoavancen), årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.

I 2018 er et særligt kriterium desuden, at virksomheden har udvist en særlig mod til skalering ved at igangsætte initiativer, der indebærer radikale ændringer, for at møde fremtidens vækstudfordringer.

Nyhedsdato: 06.11.2018