Auning fik sine svaner

Det blev en flot og festlig sommerdag i Auning, da byen med stor opbakning fra borgerne fejrede indvielsen af det nye trafikknudepunkt og afslørede Auningstenen.

Rigtig mange borgere var mødt op for at se den smukke Auningsten, som Borgerforeningen i Auning har gjort en kæmpe indsats for at få realiseret. Borgerforeningen har med stort engagement selv skaffet penge fra velvillige lokale pengeinstitutter og søgt midler hos Elro-fonden. Det var derfor en glad næstformand for Kultur- og fritidsudvalget Bente Hedegaard, der holdt festtalen ved stenen sammen med en flok begejstrede børn, der skulle afsløre den. De hev hurtigt det farverige dække af stenen og endelig kunne alle se stenhuggerne Eigil Madsen og Steen Djervads værk.

Ved det nye trafikknudepunkt blev der også holdt tale. Bysbarnet og formand for Miljø- og teknikudvalget Jens Meilvang holdt indvielsestale og klippede det lange, røde bånd over. Han nåede knap at klippe færdigt, før glade børn greb chancen for at være nogle af de første, der fik lov at kravle op på den flotte store svane, der er det nye trafikknudepunkts vartegn.

Børneriddere, grever og grevinder

Med byfornyelsen er Aunings historiske tilknytning til herregården Gl. Estrup blevet synliggjort. Inspirationen til materialer og inventar - svanerne og den runde bænk som symboliserer ringen - er alle hentet fra den gamle herregård. Inden indvielsesdagen var børn fra børnehaven Mælkebøtten forbi herregårdsmuseet, hvor de hørte historien om svanerne. Ved samme lejlighed blev de slået til 'børneriddere', og på indvielsesdagen gik de stolte i optog fra den store svane på trafikknudepunktet til de to svaner på Auningstenen. Symbolikken omkring svanerne blev fortalt af en udklædt Greve og Grevinde i dagens anledning. Den festlige dag sluttede med koncert for både store og små med det seje og sjove band "Børn to be wild" på Centertorvet.

Indvielserne og koncerten var en del af Kulturring Østjyllands projekt 'Kulturelle Fællesskaber', hvor fokus netop har været at inddrage lokale aktører og borgere i kulturelle aktiviteter. Indvielserne markerede derfor på flere måder mulighederne for at knytte Auning by og borgere tættere sammen både lokalt, trafikalt og kulturelt.

Busserne kører nu via trafikknudepunktet, hvor den store stolte svane troner, og på det er også planen, at det i fremtiden skal være muligt at komme med en pendlerbus fra trafikknudepunktet til Letbanen i Hornslet.

For yderligere oplysninger og kommentarer:

Maria Skøtt Nicolaisen
Udviklingskonsulent i Norddjurs Kommune