Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Norddjurs Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved at vælge emne og herefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside
Forstør eller formindsk teksten på hjemmesiden.
 
 

Telebybus: Her kender vi hinanden

Norddjurs Kommune har inviteret en repræsentant fra kommunens Ældreråd med på tur i den nye telebybus for at opleve de udfordringer, som bekymrede borgere giver udtryk for.

Konklusionen fra Ældrerådet er klar; det er dejligt at kende chaufføren, systemet er fleksibelt, men kræver tilvænning.

”Hej Morten…”

I hverdagen kører bybussen fra kl. 06.15 til kl. 09.09 til et mindre antal stoppesteder. Fra kl. 9.15-15.15 kører telebybussen efter bestilling og til et langt større antal stoppesteder.

Det betyder også, at telebybussen skal bestilles 35 min før, man skal bruge den: "Ofte kan vi komme hurtigere, da vi selv planlægger ruterne" siger Morten Petersen, der sidder bag rattet i bussen.

Det var Morten, som Birgit Lindgaard fra Ældrerådet fik fat i, da hun bestilte sin første tur med telebybussen: "Jeg skulle bare fortælle chaufføren, hvor jeg ville med fra og hvortil jeg skulle, samt et ønsket tidspunkt", fortæller Birgit om hendes første oplevelse med telebybussen, og her supplerer Morten: "Ved telefonsamtalerne lærer vi passagerne lidt bedre at kende, fordi vi får deres navn, og ved hvor de skal hen - det gør busturen mere nærværende".

I samme stund stiger en passager på bussen og hilser med: "Hej Morten - kører du mig på apoteket?" Det får Birgit Lindgaard til at kommentere: "Der er jo ingen fremmedgørelse i telebybussen - og vi er alle blevet hilst med navn. Jeg tilskynder, at vi lærer hinanden at kende, da det skaber tillid og tryghed"

Bare prøv det

Birgit kan se, at der er nogle, der undrer sig over det nye system, og bider mærke i, at det er manglen på faste køretider, der er den største udfordring: "Jeg kan forstå, at folk at skeptiske - det var jeg selv. Men på min første tur har jeg ikke oplevet problemer".

Birgit fortæller, hvordan chaufføren har hjulpet hende på bedst mulig måde og hjulpet hende til at forstå systemet.

Næste gang tøver Birgit ikke med at bruge hverken bybus eller telebybus og kommer med en klar opfordring: "Bare prøv det - servicen er høj og chaufførerne er meget hjælpsomme. Nye systemer kræver bare lidt tilvænning" Frem til 15. august er det desuden muligt at køre gratis med både by- og telebybus.

For yderligere oplysninger eller kommentarer kontakt:

Julie Marie Preut
Jmp@norddjurs.dk
Tlf. 89 59 40 24

Nyhedsdato: 18.07.2017